Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Antonio Corain

Da San Stefano de Zimela (VR)

Mas-cio e dintorni

Porziloto bifamiliare con àlbio personale.
Porziloto bifamiliare con àlbio personale.
Porziloto classe media.
Porziloto classe media.
Porziloto de periferia, però co' vizin un bel figaro.
Porziloto de periferia, però co' vizin un bel figaro.
Destinazion finale: la càmara de i saladi e zìzzoli da magnare co tante fete de polenta.
Destinazion finale: la càmara de i saladi e zìzzoli da magnare co tante fete de polenta.
Quatro Ciàcoe
Ciò, Toni, méteghe ’na bona parola che ’sto ano i se disméntega de mi!
Ciò, Toni, méteghe ’na bona parola che ’sto ano i se disméntega de mi!
A farme vegner voja de scrìvere ’sto articolo chì a xe stà la letura de le Cronache dialettali de febraro de ’sto ano. El prof. Michele Cortelazzo el scrive che el truogolo del mas-cio el jera de legno e i lo ciamava el veturo. Da noantri el truogolo indóe che i ghe butava el so magnare a el se ciama albio e a l’è de piera. Eco ’lora che meto zo, cussita come che a le me vien in mente, un poche de divagazion sul tema del re de la corte, che tuti a ghe voléino tanto ben da vivo, ma piassè ancora da morto! ’Na ’olta i antichi romani i considerava el mas-cio come sìnbolo de fertilità e de prolificità. Co ’l passare del tenpo in te ’l cristianesimo a l’è deventà sìnbolo de le passion carnali e de la lussuria e parfin fato somejare al diàolo. In te la civiltà contadina invezze el mas-cio el jera sìnbolo de vita e de richezza e, dopo che el vegnéa mazzà, no se ghe butava ’ja gnente de gnente.
A te si un salado; a te si nato in te la càmara de i saladi a se ghe dise a ci che no xe mia massa furbo, e invezze par dire che se xe ’ndà a domandarghe spiegazion a calchedun e no se ga capìo gnente, a se dise che se xe ’ndà drento saladi e se xe vignù fóra codeghini. A l’è stà un codeghin; el ga fato la figura del codeghin se dise de chi ga fato ’na figurazza da ciodi o anca a ci che l’è stà inbrojà.
El ga ’na bela códega, a l’è incodegà o incodezzà, a l’è un codegon se ghe dise a ci che l’è un pochetin invizià o che sta senpre tacà a le còtole de so mama.
El ga ’na casa cussita onta che te pare de nare drento a un porziloto el jera el comento a ci che gavéa poca voja de spazzare e tegnere in ordine le robe. De solito se se imàgina che el mas-cio el vivesse in te ’l sporco e in te ’l luame de i so escrementi.
Mi no go mai capìo se questo a l’era parché a ghe piaséa a lu ’sta situazion o se jera parché i contadini i gavéa poca voja de netarghe el staloto…
Co’ riferimento a la sporcizia a xe vignù fora frasi come: el ga fato ’na bela mas-ciara, no sta’ fare porcade, el magna come un mas-cio, a l’è onto come un mas-cio, el ga fato un bel mas-ciamento, a l’è un mas-cio, a l’è un buelo…
’Na ’olta ricavare del lardo belo alto jera un vanto perché el jera el conziero base, sia cruo, sia siolto in te ’na pegnata e dopo messo in te i buèi e tacà ’ja su i travi e tegnù da conto parché el dovéa durare el pi longo possìbile.
Quando che se faséa ’sta operazion sul fondo de la pegnata restava i zìzzoli, che i jera tochetini de carne bei crocanti che se ghe magnava insieme tante fete de polenta.
’Desso tuti i ga paura de i grassi animài, mentre che ’na ’olta a piaséa i animài grassi…
El fato a l’è che ’na ’olta i tajava le fete de salado o de codeghin bele fine, mentre che ’desso le se taja cussita grosse che le sta in piè da lore sole!
Co’ i scarti de grasso fati cusinare insieme co’ la lissiva a se ricavava ’na polentina che, tajà a quadrati, la deventava saon par lavare le robe e anca i òmeni.
Par tradizion el mas-cio el se pesava e el se valutava dopo èssare stà mazzà e ben curà e cussita a jera vignù fora el proverbio: comerciante e porco el se pesa dopo morto. No la jera mia ’na ofesa par i comercianti, ma la sènplice costatazion che in te ’l comercio a jera fàzzili i alti e i bassi e ’lora i conti a se podéa tirarli solo a la fine de l’atività.

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