El pan: l'oro de i pòpoli
Le me
esperiense de putèo a fare el pan. La so storia infinita
da la note de i tenpi. Sìnbolo de unità familiare, de amore
e de fecondità. El durarà fin a la fine de l'omo.
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El
venditore de pan.
La stanpa xe de i primi del 1800, ma ghemo visto anca
noialtri, prima de l'ultima guera, el fornaro co'
la sesta sul careto o la bicicletta, saratuto in canpagna.
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Xe vignù fora in 'sti giorni
un libro gustoso "L'oro dei popoli" (Ed. La Garangola) de
la Accademica de la Cucina Italiana Antonietta Broggi Mariacher
co' 120 "ricette" par l'uso de'l pan in te la preparassion
de antipasti, primi e secondi piati e dolsi. Le xe "ricette"
sènplici ma complete e fàssili da fare. Se poe farle co'
qualsiasi tipo de pan e le xe tute liziere che le va ben
anca par putini e ansiani. El libro scominsia co' la presentassion
de l'Accademico Nemo Cuoghi che nota le caraterìstiche de'l
pan: re de la tola de i siori e de i povari, salvessa de
la zente in te i momenti difìzili, modo de magnare in grande
varietà de cotura e de gusto. Squasi ogni pàgina ga 'na
"citazione" de persone cèlebri e 'na stanpa antica che se
riferisse al pan, a la so preparassion e a la so vèndita.
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El
forno de pan in te 'na stanpa tedesca. Se vede che
tuto el mondo gera alora, verso la metà del
1800, paese, come che el ghe xe 'desso.
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In te'l libro ghe xe anca 'na "prefazione storica sul pane"
scrita da mi. Quando che la Mariacher me ga domandà se ghe
la scrivevo, so' stà tanto contento. E dirò parché! El pan
me ga svejà un saco de ricordi mii e de la me fameja che
xe inpossìbile desmentegare.
Basta savere che a l'àngolo fra via Altinate e via Eremitani
('desso ghe xe 'na farmacia), fra le do case de me Nono,
esisteva un forno de pan. Me Nono gera un agricoltore co'
canpagna a Carrara S. Giorgio e Carrara S. Stefano. Co'
la so bravura e la so inissiativa el gaveva creà in te'
le do strade tre boteghe: el forno de pan, come che go dito,
la vèndita de vin, e quea de verdure. In gran parte i prodoti
vigneva fora da le canpagne e alora saltava fora anca do
sicuresse: la bontà de la merce el basso costo de la materia
prima.
Me contava me Papà che, in te i giorni de festa o de vacanse,
el Nono voleva che i tosi de casa provasse la esperiensa
de lavorare el pan, dizendo che i doveva rèndarse conto
de le fadighe de i fornari: alsarse tanto presto a la matina,
sfadigare par l'inpasto, resìstare al caldo de'l forno.
Me Papà e i fradèi lo faseva anca volentieri. Anca se i
fosse stà contrari, no' ghe sarìa stà gnente da fare, parché
queo che el Nono gaveva dito gera scrito. Parlando co' i
fornari me Papà gera vignù a savere tanti particolari su'l
pan e la so storia, particolari che lu me ga riferìo e che
mi dopo gavarìa conpletà.
Ma el beo xe stà che, quando ghemo savudo questo, mi e me
fradèo semo stà noialtri a domandarghe al Papà de 'ndare
a la matina bonora zo a 'iutare i fornari e se divertìvimo
un mondo, anca se ne tocava de alsarse a la matina co'l
scuro proprio in te i giorni de festa o de vacansa. Gèrimo
deventà amissi de i operai che gaveva visto co' sinpatìa
'sta disponibilità de i "paronsini" anca se ghemo capìo
che i faseva de tuto par farne lavorare sì, ma schivando
le fadighe più grosse e i perìcoli de la vicinansa co'l
forno.
Par esenpio i ne faseva preparare la pasta par el pan dolze
che gera poca e più liziera. Dio solo sa quante tentassion
che go' vudo de fermare un bel bocon de pasta su'l deo ìndeze
e ficàrmela in boca. Serto che, quando i fornari i ne dizeva
che la gera pronta e che vedévimo dopo vigner fora da'l
forno quee bee fugassete color maron scuro che lassava intorno
un bon odore de vanilia, se sentìvimo orgoliosi de la nostra
fadiga e ne faseva piassere ciapare i conplimenti de i operai.
"La legenda dize che mejari de ani fa l'homo sapiens ga
scominsià a andare a cacia de bestie - ne ga contà el Papà
- par far tàzare le buèe che brontolava e anca par covèrzarse
el corpo de'l fredo. Po', andando in aqua, el se ga inacorto
che ghe gera i pessi che, coti su'l fogo, gera boni e i
spini de i pessi più grossi ghe serviva. Ma la so scoperta
più importante xe stà quea che, vardàndose intorno el ga
notà el canbio de le stagion e el canbio de la natura co'
tuti i so fruti. E el xe deventà agricoltore. Da questo
xe nate le prime pape e frìtole fate co' le semense".
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El
pan de i poareti. Da seno, un tenpo, ghe gera gran
signore de l'aristocrassia o de la borghesìa
che passava tante ore de la giornata a fare de'l ben.
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El Papà gera partìo da distante, ma xe stà el Maestro che
me ga dà le notissie più fondamentali su la lavorassion
vera del pan: "La prima panificazione, dopo le esperienze
precedenti sia con il frumento sia con il farro fatte dai
cinesi che avevano svolto tali esperienze sulla base di
tradizioni antichissime, venne effettuata dagli egiziani
circa 4000 anni avanti Cristo, con la contenporanea scoperta
anche del lievito. È già con gli Egiziani una panificazione
raffinata che colpisce l'attenzione degli Ebrei rimasti
schiavi dei Faraoni. È tale la loro attenzione che i loro
discendenti, scappati con Mosè dall'Egitto e arrivati nella
terra promessa, sviluppano la panificazione che, col tempo,
è assimilata dai popoli del medio Oriente per arrivare fino
in Grecia".
Altre notissie le go 'vude dal professore al Ginasio che
me ga spiegà che i Romani ga inparà la fàbrica de'l pan
invadendo la Macedonia e la ga portà in te la Roma republicana
de alora. Sto tipo de magnare 'ndava ben co' i piati rafinati
che i siori se preparava e che 'ndava ben anca pa' i poareti
dato che el costava poco. In più le autorità republicane
ga favorìo la fàbrica de'l pan par mezo de "cooperative"
che se serviva de'l lavoro de i schiavi comandài a lavorare
par 364 giorni a l'ano e de far vacansa un giorno solo,
queo de la so festa. Lezendo serti libri par preparare i
esami de dirito romano a l'università, go scoperto che i
Romani de'l periodo republican e de queo inperiale, gaveva
tanti tipi de pan. "Panis candidus, panis cibarius, panis
plebeus, panis durus ac sordidus, panis ruvidus, panis militaris,
panis nauticus", tuta 'na varietà che fa capire la inportansa
che 'l pan ga ciapà in te la Roma antica. A provare questo,
ghe xe anca tanti resti "archeologici". I Romani ga portà
el pan in tuta Europa, ma co "la caduta dell'Impero Romano
di occidente" la fàbrica pùblica del pan se riduze de tanto
e torna a farlo in grande i fogolari de casa.
In te le me leture fate co'l córare de i ani go savudo su'l
pan tante altre robe. Par esenpio, xe in te'l Medio Evo
che la fàbrica de'l pan, fata soratuto in te le fameje,
vien a avere el caràtere de un dono divino e de unità "domestica"
davanti a la disperassion de i pòpoli par colpa de le lote
e de le guere che ga devastà quel mondo. In 'sto periodo
nasse su'l pan 'na infinità de legende soratuto come sìnbolo
de l'amore e de la fecondità.
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Palazzo
della Ragione, Padova: "Scena del mese di Marzo"
(partic.). Illustrassion trate da "L'oro dei
popoli" (La Garangola - PD).
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A Padova el grande siensiato de medissina e professor de
l'Università, Michele Savonarola, nato in sità in te la
via che porta el nome de la so fameja, esalta la utilità
"dietetica" de'l pan co' le parole de'l so "Libreto de tute
le cosse che se manzano" scrito verso la fine de'l 1300,
par no' parlare po' de Angelo Beolco, el nostro Ruzante,
che in te la so "oratione " al Cardinale Cornaro al Barco
de Altivole, parlando de la "straordinarietà" de Padova
e de'l so teritorio e de i so prodoti, el canta la bontà
de tre tipi, de'l "pan scafetò" (co la molena candida e
la crosta crocante); de'l "pan bufeto" (biscoto) e del comune
"pan de frare" (de i frati).
Ma col Ruzante semo za in pien Rinascimento, quando che
torna in voga la fàbrica pùblica de'l pan e la scoperta
de i primi machinari par inpastarlo. Ormai el pan xe, cussì
come lo conossemo noialtri, sparpalià in tuto el mondo civile,
anca se in te i paesi poareti i continua ancora a stritolare
el formento, el faro, el formenton fra do piere e a cusinarghe
de sora la farina.
Tuto el resto lo savemo e praticamente lo gavemo davanti
ai oci, ma, prima de finire, vorìa dire che'l pan xe uno
de i pochìssimi "alimenti comuni" in tuto el mondo e che
el finirà co la fine de l'omo. Pensare soratuto che Gesù
Cristo lo gà divinamente portà come trasformassion de'l
propio corpo.
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Dal nùmaro de Febraro:
Editoriale
Vìvare ne la gioia.
Co tuto el turbio che ghe xe in giro, che sia possìbile recuperare un fià de
serenità e no vìvare senpre te'l pessimismo pi nero?
de Mario Klein
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Le me esperiense de putèo a fare el pan. La so
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de Gigi Vasoin
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Cronache
dialettali
(Q.C. XVIII N. 12 - DISSENBRE 2000).
di Manlio Cortelazzo
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El leon de Ciósa, el leon de Cavàrsare.
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On tesoro d'arte da visitar a San Pietro di Morubio: trédese tele par "Omaggio a Dio nostro Padre".
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