Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
a cura de Angelo Padoan

Robe de Ciósa

Le tolèle

Quatro Ciàcoe
Fin a 'na sessantina e pi de ani fà gera in uso fare dono a la cièse de Ciósa de i cosideti ex-voto, ciamà "tolèle" (cuori d'argento, quadreti, stampéle, ecc.) da métare su l'altare de qualche santo come riconossensa per 'na grassia rissevùa. A Ciósa, per esempio, gera uso ofrire, apunto, 'na tolèla, 'na spessie de tavolete votive che rapresentèva 'na sèna de qualche degrassia scampà per l'intervento de qualche santo o de la Madona de la Navesèla o del Cristo de S. Doménego. L'ùltima de ste tolèle, sparse in diverse cièse de Ciósa (o custodìe nel Musèo diocesano), porta la data del 1947, mentre la pi antica datà (per quele no datàe se pòle calcolare la data solo co larga aprossimassion) la ze del 1813.
Ste tolèle se pòle dire che le sia 'na vera testimoniansa de arte popolare, òpara quasi sempre de un pitore diletante (un pitoréto, come se dizeva a Ciósa 'na volta), dono de qualche comitente e al stesso tempo espression de 'na situassion superà miracolosamente e quasi un "documento" de riconossensa e de sentimento del dovere, lassando l'atestato presso el santuario o l'altare del Santo che se pensava avesse fato la grassia. Ogniuna de ste tolèle ze diferente da l'altra, cioè no le ze stà fate in serie. Pare che quele catalogà le sia press'a poco 104 in bon stato de conservassion e divise ne le tre cièse principali de Ciósa, fate da pitori diversi, co dimension e tècniche diverse, prodote e tacà come e quando el comitente desiderèva. Nel 1800 e ai primi del Novesènto la fatura de le tolèle s'avèva talmente... industrializà che esistèva sèrte famégie specializàe in sto gènare de artigianato pitòrico, che le se tramandava l'arte da pare in fio...
La "procedura" per la comission de 'na tolèla gera press'a poco questa. Quelo che gera stà grassià l'andèva dal pitoréto e a ghe spieghèva ne i mìmini particolari el fato miracoloso. Se el pitoréto no aveva ben ciare le idee o le informassion no le gera complete, l'andèva personalmente lu stesso sul "posto del miracolo" insieme al comitente, se el fato gera capità a Ciósa, opure su la riva dove che gera ormegià la barca che se gera salvà. Cossì a podèva osservare tuti i particolari, in modo da piturare misure, forma, atressi e anche le stesse fisionomìe de i devoti interessài. El sopraliògo l'aveva el scopo de presentare el miràcolo el pi fedele possìbile.
Quasi tuti sti ex-voto, come dize la parola stessa - tolèla - spèssie i pi antichi, gera tavolete de legno, un legno qualunque e pesante, e le misurava cm 35x25; le pi recenti gera fate in compensato, in carton o anche su tela, piturà quasi sempre a ogio, a tèmpera o a aquarèlo.
Le parole, scrite soto, ne le pi antiche tolèle se limitava semplissemente a "ex voto", pi tardi gera frequente la sigla P.G.R. (= per grassia rissevùa). Curiose ze le parole che se lezèva 'na volta soto a una de ste tolèle: Bara Curiàndolo / peschèva in te 'l so sàndolo / e un sión l'à tirà in aria / per piccandolo / l'ha ciamà la Madona in alto Deo / e te lo spacazzètte in te un canèo" (Padron Curiàndolo - pescava nel suo sàndolo - e un ciclone l'ha sollevato in aria, quasi come per appenderlo; ha invocato la Madonna nell'alto dei Cieli ed ella te lo scaraventò in un canneto).
Qualchedun à avissinà l'arte de sti improvisài "pitoréti" a quela de i pitori cosidéti naif: infatti se trova in ste tolèle un senso de ingenuo stupore di fronte al fato che i propone: da le pericolose disgrassie in mare a la vita povera de le famégie.
Ste tolèle, insoma, che pi de 'na volta le ze stà esposte in varie mostre specifiche, le rapresenta una de le pi antiche tradission de la zente ciosòta. Ze infati, le barche quele che prevale pi spesso ne le pi diverse situassion: vissin al porto, in alto mare, in mezo ai sióni (cicloni). Ma no manche anche le tavoléte che rapresenta "miracolài" cascài dal balcon, o salvài da operassion chirùrgiche perfetamente riussìe e altro.
Se trata, ocore ancora sotolinearlo, de un'arte bambina, ingenua, preocupà solo de contare semplissemente el fato, notando co scrùpolo tuti i particolari. E forse sta proprio qua el pregio de sta arte spontanea e sincera: contare in forma s-cièta un fato secondo un gusto sogetivo, quasi anònimo, dove la narassion de l'autore ze spontanea, popolare, e dove el pitoréto à sercà per quanto possìbile de dimostrare tuta la riconossensa del comitente per l'intervento del soranaturale.
E, per finire, a le "tolèle" ze colegà anche un modo de dire, che sonèva cossì: "Pòrtaghe 'na tolèla al Cristo", rivolto a chi gera scampà da un grosso perìcolo per intervento del famoso Cristo de S. Doménego.

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