Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Giovanni Mastella

Coando jera buteleto

La vita de la me Contrà
Feste, laori e usanze de ieri ne la Contrà Cazzè de Bonavigo

I pi sioreti de laoro, pochi, i gavèa on motorin tacà a la bicicleta, el moschito a rulo…
I pi sioreti de laoro, pochi, i gavèa on motorin tacà a la bicicleta, el moschito a rulo…
Ghe vole oramai na bela biricòrsa par saltare, atorno la fine de i ani Coaranta-primi Zinquanta, coando la Contrà la contava pressapoco 150 abitanti, quasi tuti contadini, che vivèa in case basse (forni de istà e giazzare de inverno), con coalche vanèza de orto o on broleto, che i curava fin in t’i cantoni, par el contorno de la fameja; po’ ghera el punaro, el porzìle e coalche lasagneta de giardin.
I pescava ne i fossi con la nigossa par inbrocare el conpanàdego par la sera co na panara de polenta, tajà a fete co el reve bianco, e on bocale de graspìa, fin che l’èra bona. Tuti, grandi e pìcoli, i se dasèa da fare par sbarcare el lunario, ognuno a la so maniera.
Par nare a laorare se ’ndava traverso i campi, a piè, saltando i fossi col palo. Biciclete ghe n’èra sì e no una par fameja e la servèa par ci ’ndava pi distante, cargando, coalche olta, sul palo na persona che coando la desmontava la caminava de zopegon par on pochetin da i ossi macà par i sòssoli de le strade e cavezzagne.
I pi sioreti de laoro, pochi, che i ’ndava ben fora paese i gavèa on motorin tacà a la bicicleta, el moschito a rulo; de le olte se inpastrociava de paltan el rulo, che fasèa girare la rua dedrìo, el sbrissiava e bisognava menare i pedài.
Le done, coando no le ’ndava in t’i canpi, le tendèa a la casa e a i fioleti, slevava ochi, ànare, piti, faraone e metèa la cioca a coare e ognocoaltanto le sperava i ovi par vèdare se i èra boni co i pulzini drento.
Me nona, in casa, la gavèa el telaro par laorare el cànevo: i teli che vegnèa fora i èra ruspi, ma tanto resistenti. Me par de védarla, che, tintonando, la manegiava el telaro e go ancora ne le rece el ton ton de chel’arnese che l’èra la so passion.
Le mame e le none le fasèa de tuto par risparmiare: i èra sarte, le laorava co le uce par fare scarpete, calzeti, manòpole, goanti, sierpe, tasselare braghe e camise fin che se podèa.
No ’ndava butà ’ia gnente, parché co le camise ormai finìe de i òmeni le strolicava robe nove: vegnèa fora mudande e camisete par i buteleti. E a la domìnica, a piè, col velo in testa, le ’ndava a messa prima par ’vèrghe pi tenpo par i laori de casa.

El lunario
Verso la fine de l’ano, coando ghera poco da fare, al Sabo coalchedun el nasèa al marcà a Legnago: el marcà pi grando de la Bassa Veronese. Una de le prime robe che ’l cronpava l’era El Pojana: el lunario de Pojana Majore, che se tacava dedrìo a la porta del seciaro. El servèa par vèdare le lune, notare, co la pena copiativa pocià su la lengoa, coando se metèa la cioca a coare, coando se podèa somenare ne l’orto: senpre in luna che cala, mai in coela che cresse, parché senò le verdure le nava in cuco. Controlare coando fasèa la suta, caldo, el tenporale e coando el metèa giazzo e neve: insoma el conpagnava con i so consili e le scadenze la vita de canpagna tuto l’ano.

Le case
E le case de alora? Se pol dire che le riparava poco gnente dal fredo, parché jera senza sofìti, le finestre meze marze e piene de busi, i telari de i veri siori de spìferi, le porte co i càncani e la merleta le strupava el buso de entrata, ma ghe restava sfrese atorno e anca in mezo. El legno el savèa ritirà o carolà. In càmara l’inverno el stanpava disegni e fiori de giazzo su i veri. L’acoa l’era fora a la ponpa, el cesso fora anca lu, quasi par tute le case, on po’ sconto, fato de canoti atorno e, sora, ghera el cel sereno: che ingiazzade!
A la sera dopo zena se metèa la mùnega in leto con drento la scaldìna co le bronze o el mòcolo (coando ghèra coalche palanca). Apena i nizzòi jera stenperà on pochetin, fora el scaldaleto e la mùnega: in coatro e coatroto se se cavava zo e soto le coerte; no ghera pigiami e el stramazzo l’era de scartozzi; alora se butava sul leto tabari, braghe e maie, apena cavà, parché le coerte jera poche e el fredo assè.
La luce l’è vegnùa pian pianin, verso el Zinquanta, e con ela ghè rivà le prime radio, dopo el frigo (prima le robe da magnare le se conservava ne la moscarola tacà a i solari nel posto pi fredo de la casa) e pi avanti la television a du colori, i feri da stiro eletrici, che i ga mandà in pension quei a brase.
El mondo intanto l’è ’ndà avanti senpre pi de corsa, portàndone tute chele robe che adesso i butèi e butele de na olta i aprezza sì, ma che i è preocupà par i fiòi, nati, se dise, in tel bonbaso. E lori, che no i ga proà el poco de chi ani là, forsi, i pensarà che quelo che ghè stà scrito e dito el sia tuta ’na fòla.

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