Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Armando Mondin

Da Venezia

I tapéi voeanti

Quatro Ciàcoe
Quatro Ciàcoe
Quatro Ciàcoe
Quatro Ciàcoe
A partir dal ’400 i venessiani abeiva i so paeassi anca ne i pavimenti: cussì nasseva, e se ze mantegnùo fin ’desso, el terasso a eà venessiana, stupendo e ùtie come tante creassion de ogni genere nate qua.
’A creassion de sto terasso ’a vegneva fata co un sistema ben preciso che faseva parte de ’a tradission de ’a cità de San Marco. No ze questo el posto dove spiegarve ben come che el nasse, anca se un pìcoeo aceno ve ’o dago, tanto par dietarve un fià, prima de ’èzerve in qualche libro ’a tecnica conpleta. Se parecia el sotofondo co sabia e calce idraulica e sora de questo se sémena i tocheti de marmo de pìcoea pezatura, che gavemo selto a piaser nostro par ’a stansa; el giorno dopo ’naltro strato fato de sabia, calce spenta, coto e ancora tocheti de marmo. Se bate ben el terasso e se ’ó tira drito. Se ’assa sugar ben e se leviga fin al lucido, finindo co più passàe de ojo.
Queso ze queo che me ricordo in una de ’e volte che go visto far un batùo come ne l’antichià. ’Desso se dòpara anca el cemento e se lucida co màchine elètriche e magari se cura anca de i disegni inpenìi co tocheti de marmi sul stesso terasso.
I terassi antichi i gera fati co ’a calce parché in un teren particoeare come queo venessian i tanti movimenti i gera ben soportài in un soeaio no particoearmente rigido, cussì da farli durar par sècoi. Pensar un terasso cussì gera come farse far un vestito dal sartor par ’a casa che ’a deventava na opera d’arte.
Da pìcoeo me go imaginà, vedendo i pavimenti de casa mia, che i fusse come tapéi orientài voeanti, parché pieni de fantasia scrita co i tòchi coeorài de marmo che co ’l sol i deventava speci che te inorbava i oci, prima de partir par chi sa dove. In na stansa de casa ghe ne gera uno che gaveva anca tòchi de madreperla che me incantava fin a rapirme. A Venessia par che gnente sia stà fato par caso e che ’a beessa ’a fusse in ogni canton possìbie.
Tanto par citar un posto dove sti terassi i ze splendidi, me piase dirve de ’ndar a vardar quei de Paeasso Ducàe, esenpi unici e de grandesse iripetìbii. Ma so’ bastansa sicuro che, ne l’andar in giro par musei, no senpre ’a zente ’a riesse a acòrserse de sta meravegia tra ’e meravege dove artigiani, come maghi, i ze stai boni de far un tapéo de calce e marmo sospeso in aria.
Forse par questo Venessia ’a ze come che ’a ze e ’a me ga conquistà l’anima: parché no ’a ga mai ’vuo uno, dó, sento paeassi bei e ’torno ’a mediocrità. Venessia, ’torno uno, dó, sento posti bei ’a ga ’a continuità de ’a beessa che no finisse mai, e ancora, se no ne basta, verzendo ’e porte de na cesa, na casa, un paeasso, trovemo ancora e ancora beessa fin a inbriagarne tra questa, arte, misteri.
Na cità, un paesagio, un mondo che no finisse mai. In serte case el pavimento no el ze restà propio a livèo e se pol trovar qualche dislivèo e se ti salti a pìe fermi come a spinser zo, el pavimento se “flette”, cussì par chi no sa el ciapa paura parché se prova ’a sensassion che ’a stabiità ’a vègna a mancar e te par de poder sprofondar insieme al soeaio, ma sta carateristica de flessibiità ’a ze ’a salvessa de ’e case.
Spero de èssar riussìo a farve conós­sar anca sta particoearità, che ne l’insieme fonda el mito de ’a Serenissima che ga difuso el sol terasso particoeare fin fora de ’a laguna.
Chi che ga soto i pìe na sémena cussì el ze fortunà parché oltre a poderse imaginar come mi el tapéo voeante, el pol sivoearghe de sora co i calzeti de lana come el fusse sul giasso, se el se dà na forte spinta, senò, sepur lucido come un specio, no ti sbrissi par gnente: probàbie che anca questa sia na magia tuta venessiana.
Penso anca a i lavoratori che na volta i faseva sti pavimenti tuti a man conpresa ’a lucidatura, ma che i se ga reso, come figure, imortài. Come sul selciato fora de ’e case el sartor ga vestìo sta cità co bravura e testa, na brancada de ilusion da farne pèrdar ’a testa parché no ’e finisse mai, nonostante na vita a sercar de védarle tute e de contàrvene qualcheduna. Un posso sensa fondo, un salto in alto e na corsa che me farà deventar mi stesso piera e marmo o pavimento come tapéo intanto che parlo e vardo dentro e fora ’a magnificensa de sta cità Marciana.

[torna sopra]

 

Archivio
2022 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1  
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Setenbre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Genaro
Dissenbre
Novenbre
Otobre
Lujo-Agosto
Giugno
Majo
Aprile
Marso
Febraro
Editoriale
Leggi l'articolo “Coronavirus”. Na benedizion?
In tenpo de crisi, el teremoto de le nostre abitudini, provocà dal “coronavirus”, el deventa na bona ocasion par canbiare tante robe che le stava deventando pericolose par la vita personale e sociale de ancò. Jera on bel tòco che se diséa che cussì no la pol nare ’vanti. Ben: ’desso xe rivà l’ora de canbiare!
de Mario Sileno Klein
 
El filò de i Wigwam
Leggi l'articolo Ilaria Vellar
In arte Veila, cantante cimbra de l’Altopian
de Efrem Tassinato
 
Zente de Padova
Leggi l'articolo Don Domenico Barbaran
de Arturo Baggio
 
Da l’Alta Padovana
Leggi l'articolo ’E rogazhion
“No se bate i àmui co ’l crocefisso!”
de Luigi A. Zorzi
 
Da Venezia
Leggi l'articolo I tapéi voeanti
de Armando Mondin
 
Ricorense storiche, in visentin
Leggi l'articolo La bataja de Friola
Setantasinque ani fà ’nte i ultimi giorni de aprile 1945 el passajo de le trupe todesche pi sderenàe ga provocà morte e destrussion ’ntel paese in riva al Brenta.
de de Giordano Dellai