Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Antonio Maraschin

El raconto del mese in visentin

La fameja de Genio Baù

Genio Baù gavéa na botega dove se inpaginava libri.
Genio Baù gavéa na botega dove se inpaginava libri.
Sol porton de i canpi de concentramento tedeschi, jera scrito che "El lavoro nobilita l’omo"; ma chel lavoro el jera na condana a morte par fame e stenti.
Jera quelo anca el metodo naturale de lavoro de la fameja de Genio Baù, con la diferensa che fasùi in pegnata ghe ne jera senpre e polenta so la gradela anca.
Genio Baù gavéa na botega dove se inpaginava libri. Ghe vivéa la vecia vedova, ’pena bona de stare in piè a ore e che, par fortuna no la sofrìa de grosse magagne, salvo èssere sorda come na canpana e orba come on quajoto. Lamentarse no la podéa serto, parché tuti, in chela casa, jera senpre indafarà, grandi e pìcoli. No i conosséa né dotore, né farmacista e, manco che manco, el prete. Marìo e mojere, jera senpre de corsa, drio le màchine o a contratare con i clienti.
Per natura i jera tuti de boca bona; infati, par èssere senpre inpasturà, i gavéa na stassa pitosto bassota ma ben piantà. Quatro fiòi e tuti in casa. La pi zóvane la se ga catà in stato a sédese ani e ’l bocia che xe nato, xe stà la vita par la vecia che la lo basava e cunava mèjo che ’l fusse on so fiolo. Fursi jera chel bel toseto tuta la so gioia e la so salute.
El sposeto ga fato suito parte de la fameja come el fusse on vero fiolo. I tri tusi, du maschi e nantra fémena, i ga superà la scola de l’òbligo solo con l’età; na volta te disivi con el salado. I libri, in chela casa, valéa manco de la carta del formajo, pì stranpussà che curà, anca se i manejava ogni qualità e tanta quantità de carta par lavoro.
Schei i dovéa ’vérghene tanti; ma come i fasesse spènderli, no te savivi perché i jera vestìi bastansa a la vecia. Dove i li scondesse, gnanca, parché mai te li ghè visti in banca. Essendo pi de qualchedun senpre presente par lavoro in casa, i ladri mai se ga pensà de visitarli. El lavoro jera par luri na necessità de la massima inportansa. Davanti al lavoro no ghe passava gnente: né sono, né fame, né orario, né festa, né cesa e, manco che manco, el divertimento. I jera veramente nati par fare i tribolà, come i fusse condanà ai lavori forsati. Invesse i lo faséa, senplicemente parché luri jera fati cussì e i jera tuti e senpre d’acordo.
L’ossession par el lavoro se jera inpossessà de tuta la fameja: veci za ’vanti co i ani e parfin putéi de l’asilo; anca quìi dovéa fare senpre calcossa. La parona o la mojere del principale, la xe sta tacà a le màchine fin che jera ora de partire par l’ospedale par aumentar fameja. Có ghe capitava qualche malano i bevéa solo ojo de rìssino, no i coréa dal dotore mai: i se insierpava e co i oci sbasìi i jera là al lavoro drio le machine.
Lavorare dovéa farlo tuti, veci e zóveni, tusi e tose e mai lamentarse. El vecio paron, quelo che gavéa piantà l’assienda, el jera morto da poco e fursi par el so afanarse in botega in meso a tuti chei odori acri de inchiostri. L’è partìo par el mondo de là par on bruto malasso che ghe ga brusà el stómego. El male e la cativa sorte tocà al vecio, no ga fato canbiar sistema de vita a tuti chialtri.
I schei no varda l’inteligensa; luri infati tanto i jera sveji nel fare i conti, senpre par el so interesse, altretanto i jera indrìo de cultura e istrussion. L’italian i lo capìa, ma no i jera boni de parlarlo. I parlava solo in dialeto.
Paréa parfin inpossìbile come gavesse fato el destin a ’copiare co le stesse voje marìo e mojere. No te li ghè mai sentìi barufare o discutere. I jera senpre d’acordo. Bastava lavorare e se uno par forsa majore dovéa interónpere on mistiero, suito chealtro lo sostituìa. Anca par parlarse i lo faséa continuando el lavoro.
Con la reputassion de grandi lavoratori, la gente coréa senpre e solo da luri. Ghe jera nantra botega in paese che faséa el stesso mistiere, ma quìi i morìa de fame.
No se pol negare che tra luri, marìo e mojere, se volesse veramente ben, ma guai a dimostrarlo. A magnare, a la stessa tola e la stessa roba, no i se catava mai insieme. Fursi invesse insieme i se catava in leto; ma invesse de darse on baso o on strucon, i se voltava el culo par la pressa de ronchisare. Mai te li ghe sentìi bestemare, né dir male del governo o de altra gente. Fursi no i lo faséa parché no i gavéa tenpo de pensarlo. Come no i gavéa tenpo de lèsere on giornale, altretanto no i gavéa tenpo par on "Padre Nostro" e i robava el tenpo de nare in cesa, solo par dormire, finalmente, in leto par qualche ora in pi la doménega.
La jera na fameja solida e invulnerabile. Paréa. Invesse ga ciapà anca luri la so bastonà tra copa e colo e proprio quando mai i se lo gavar^a spetà.
I metéa le man anca su i fili e i contatori de la corente eletrica, sensa i dovudi acorsimenti. E purtropo, na scàrica de l’alta tension che luri doparava, se ga scaricà so na màchina, brusando anca el marìo che la stava doparando.
Jèrelo solo destin? O la man de qualchedun che podéa giudicare anca chi tendéa solo a sfiancarse e non alsare, gnanca par on minuto i oci al cielo?
I veci i diséa che gnanca i granari pieni i bastava a sfamare i ingordi.

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