Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
a cura de Angelo Padoan

Robe de Ciósa

Le merletère

La “Scuola del merleto de Ciósa” in te ’na foto scatà a i primi ani del Novesènto.
La “Scuola del merleto de Ciósa” in te ’na foto scatà a i primi ani del Novesènto.
De solito se crede che la patria del merleto sia Pelestrina o mègio ancora Buran. Ma questo ze vero solo in parte. Anche Ciósa à avùo la so “fama” in ’sto campo, perché le cosidete merletère ne le cale no le manchèva de sèrto fin a i primi ani del Novesènto. Pelestrina e Ciósa pòle vantare a bon dirito de èssare la seconda patria, dopo de Buran, de ’st’arte soprafina, decisamente feminile, che à visto el so massimo sprendore verso la fine del XVIII secolo. In ’sto periodo a Ciósa se contava quasi otomila done, che lavorava per ùndese dite del posto. La gera ’n’atività – come che se dise adesso – part-time, mal pagà, che se fasèva a l’aperto, ne le cale, per tuta la giornata, e, nel caso de cativo tempo, soto i pòrteghi de le cale stesse.
Fin da bambine ’ste done imparèva a fare i redini o le scomissièva a lavorare el filet o el tómbolo, usando i telèri che serte volte i gera tanto grandi da permétare el lavoro a più man. Le dèva vita a ornamenti finissimi, che gera mondo ressercài e usai anche come paramenti sacri da i preti ne le cièse o per i vestiti de la nobiltà. L’atività de le merletère ciosòte à continuà, calando a poco a poco, fin a i primi ani del secolo passà, quando se podèva spesso védare le done una in costa a l’altra lavorare co morèlo e lenguéta davanti ai telèri, creando ricami de fiori, figure, fògie, decori, e usando ago e filo co el stesso ritmo che le usèva le parole per le… tradissionali barufe che spesso nassèva in cale.
Sarà oportuno precisare per i non ciosòti cossa che gera el morèlo e la lenguéta. El primo, ciamà morèlo da redini a gera un cilindréto de fero per pareciare quelo che se ciama in italian l’«ordito» de un ricamo, mentre la lenguéta da redini gera un ago de legno de diverse misure adato per fare i ricami. El redin gera come dire in italian “un retino fatto a mano” opure “el suporto” per el ricamo.
“La piccola merlettaia”, tela a oio del pitore Edmund de Pury (1897).
“La piccola merlettaia”, tela a oio del pitore Edmund de Pury (1897).
Dopo la seconda guera mondiale, el lavoro manuale à scomissià a èssare sostituìo da quelo de le màchine, le done à scomissià a poco a poco a stare pi in casa e manco in cale, le cale stesse ze deventà tera de conquista de le auto: queste ze stà le cause che à praticamente colpìo a morte la vita festosa e… lavorativa ne le cale e automaticamente el lavoro de le merletère. E pensare che ’sta atività aveva secoli de vita, nata ne la seconda metà del ’500 co el scopo de fare pissi de valore, che, come che se disèva a chel tempo “fèva bele le brute e divinisèva le bele”. Adesso ghe ze ancora qualche ansianota (ma mondo ansianota) che, per passatempo o per dileto o per nostalgica vògia de dedicarse a un’arte che ghe ricorde i bei ani de la so zovenéssa, tien ancora duro. Solo che i ricami e i redini no se incontre pi co le ciàcole de le done sentà su le careghéte in cale a semi-sercio, impegnà come che le ze adesso a vardare le interminabili puntate de le telenovelas che te propine a tute le ore la “television”.
Ma anche la vissina Pelestrina no ze stà de manco de Ciósa in fato de lavorassion del merleto. Fra la fine de l’Otosènto e i primi del Novesènto, quando che Pelestrina gera ancora un comune autonomo, el sindaco Michelangelo Jesurum l’à promosso e incoragià l’atività del merleto, creando adiritura ne l’isola nel 1906 ’na scuola del merleto co relativo museo, ’na scuola che ghe dèva lavoro nel 1908 a ben 225 operaie. Ansi, diremo de pi: el stesso Jesurum, oltre a la scuola de Pelestrina, a ghe n’à verto una anche a Ciósa pochi ani dopo e che à continuà la so atività fin a i ani Vinti. La scuola gera ciamà “Scuola reti ricamate Jesurum di Venezia” e la se trovèva in una casa in Corso del Popolo tutora esistente tale e quale come che la gera a chel tempo, come che se pòle védare da la foto de l’època.
Per serare ’sto discorso sul merleto, famoso ze el ritrato “La piccola merlettaia”, ‘na tela a ogio òpara del pitore svìssaro Edmond de Pury, piturà nel 1897: la rapresente ‘na “merlaja” (come che se diseva alora), ’na zovenéta, co el viso ategià a un dolse e al tempo stesso triste soriso, co de i belissimi oci spalancà fissi verso el pitore, sentà su ’na vecia carèga impagià drio a lavorare el tómbolo, posà sul so piedestalo, tegnùo sora i so zenoci, mentre vien zo dal tómbolo ’na fassa de merlo su i pie descalsi. La fia xe ritrata de profilo su la riva: sul sfondo se vede la laguna. Se dise che el pitore èbia usà come modèla proprio una de le tante zóvane pelestrinote che gera a chel tempo ’na merletèra.

[torna sopra]

 

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