Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Luigi Ederle

Da la Lessinia Centrale (VR)

Òbito del fero da segar

Eco ’n omo cimbro, da la contrà de l'Ongar, che ’l sega ’l fen, co ’l coaro, la piéra e tanta forsa. (la foto, destinata ad un calendario, riporta nell’angolo un haiku di L. Ederle)
Eco ’n omo cimbro, da la contrà de l'Ongar, che ’l sega ’l fen, co ’l coaro, la piéra e tanta forsa. (la foto, destinata ad un calendario, riporta nell’angolo un haiku di L. Ederle)
A pian, a pian, con la motosega, se proàa a “mére”, a tajar ’l formento, e no’ l'éra poco!
A pian, a pian, con la motosega, se proàa a “mére”, a tajar ’l formento, e no’ l'éra poco!
L’éra l’ano ’57 del secolo ’pena passà. A coel tenpo là, se segàa ’l fen col fero da segar. ’N bon segato ’l ghéa da èssare: forte, ’ér ’nparà ben l’arte de darghe la piéra a la lama, parché la lama la possa tajar ben, saver tegner l’asilón ’n giusta posission, che la lama la sia a fil de la tera, segar basso, par no’ pèrdere meso schèo de fen, visto che da le nostre parte ’l fen, l’éra senpre magro, poco e de ganba fina. Ci ghéa tanti prè i naséa ’n serca de i segati, e su spese sóra spese. Ma, na festa, a i primi de majo, al Sèro (Cerro) è capità de i marcanti e coesti i vendéa màchine che taja ’l fen. Con ’n bel passaparola, s’à binà ’nte ’n prà lì atorno al paese, coasi tuti i contadini, sia quei del Sèro che quei de i paesi arente. E, là ’nte ’sto prà i faséa védare come se fa a segar ’l fen con na motofalciatrice. Ma da le nostre parte tuti i le ciamàa motosega. ’Sta machineta no’ l’éra conossùa, la ghe sarà stà da calche parte, o l’éra stà ’nventà da poco. Cossì, ci vendéa ’ste machinete che segàa ’l fen, i à pensà ben da farle conóssare, de come le laora.
Mi, de ’sta facenda, ghe n’éa, a so tenpo, sentù parlar dal Marce e da diversi altri òmeni. Ma, par èssare sicuro, ò tacà a sercar se cato calche omo, che l’éra presente a ’sta manifestassion! E l’omo l’ò catà, ’n sèrto Tranquillo Brunelli, dal Sèro, che ’l me conferma coel che è sucesso tanti ani fà.
Ghéra ’n par de òmeni, che i faséa védare come sega l’erba ’sta motosega, e che la fa ’l laoro de tri òmeni e ogni tanto’l segàa ’n’antana de fen. Dopo i ghe spiegàa che no’ l’è gnente fadiga e che ’nte na giornata se sega na schéna de prè e che l’erba l’è za distesa e che no’ serve che uno con la forca ’l vèrsa le antane. ’N omo dal Sèro, ’l s’éa tolto sù ’l fero da segar, e lu ’l ga fato védare che ’l fero ’l sega pi basso e che resta ’n schèo de erba e che, con coel schèo lì, ghe fen fóra la giornata: giornata persa segando con la motosega! E tirando fóra da la scarsela ’n metro da marangon, ’l ga fato védare a tuti, coanto fen restàa sul prà, de media l’éra ’n schèo. Alora coel che ’l faséa la dimostrassion, ’l ga risposto a tuti i òmeni che ghéra lì:
“Sì, l’è vera che resta ’n schèo de erba sul prà, ma coel schèo de fen lì, ’l fa sì, che ’l prà ’l se ’ngrassa e vedarì che fra ’n ano o al massimo du, chì, ’l fen ’l ven pi alto de na spana.”
Coalchedun ga credesto, altri i à scurlà la testa, altri ancora i à dito:
“I è gente che te ciava!” e a dimostrassion finìa è nato discussioni su discussioni. I ghe ne parlàa, soto i pòrteghi, su le scaessagne, fóra da messa. I butèi i éra contenti e i faséa tuto ’l possìbile par far convinti i so genitori par conprar la motosega.
El tenpo del fen l’éra a le porte, ghè stà de i òmeni che i à volù nar a le basse a védare ste motoseghe al laoro e sentir ’sa dise i contadini che ghe l’éa za. Le risposte i è stè bone, ansi buonissime, ma la motosega la costàa diversi schèi. Ghè stà de le fameje che le s’à unito ’n dó o anca ’n tre, par conprar na motosega ’nsieme. Par coando ’l fen l’éra mauro, ghéra ’n par de motoseghe par paese. Le segàa da la matina bonora a la sera tardi. I prè bei da segar i è nè a finir soto la motosega e del schèo de erba che restàa sul prà, nessun de parlàa.
Par ’l tenpo del reguso, i segàa anca le rìe, uno con na sóga, de sóra ’l tegnéa tirà sù a misura giusta, parché che la motosega no’ nésse a finir nel vajo, e con forsa e ’n bon ocio, i le faséa nar drita, senpre su la stessa linea. E ghéra anca ci à proà a mére ’l formento, con acorgimenti vari. Nel giro de du, tri ani, le motoseghe i è deventè de i picoli tratoreti, con de le aplicassioni speciali. I menàa a casa: strame, legna, panoce, e tuto coel che prima i faséa con la sgrója tirà da i bo. Ma senpre pìcoli carghi a la òlta.
Da le nostre parte, ghéra dó marche de mototosega: la B.C.S. e la Bertolini. Le discussioni le ghéra dapartuto: ghéra ci diséa che l’è mèjo una e altri i diséa che l’è mèjo l’altra. Ma a la fine, ’l risultato l’è stà chel che ’l fero da segar i le doparàa solo par segar adrìo a le piante o ne i posti proprio ’n rìa.
I segati i à canbià mester, i è nè coasi tuti a far i manoài o i muradori. Pian pian ghè stà ci sa specializà a far laori inportanti e, lori, a tribular i éra abituè. Na òlta ò sentìo ’n dotor che ’l diséa che: “Il falciare il fieno come si faceva una volta, è un mestiere che mette sotto sforzo tutti i muscoli del corpo del falciatore, portando a l’uomo delle positività e una grande stanchezza.” Mi credo, che coel dotor là, l’àa dito la verità. Mi, o tacà a segar col fero che ghéa óndese ani, ma ghè stà de i buteleti che i à tacà anca a diese o a nove ani. Segar fen col fero da segar, l’è dura assè. I primi dì, a la sera no’ s’éra bon de dormir, da tanto straco che me sentéa. Dopo pian pian se ghe faséa l’abitudine. No’ segàa da la matina a la sera, ma, a coel tenpo là, segàa con l’asilon curto, i segàa anca i buteleti. Oramai, par fortuna, ’l segar ’l fen a mane, l’è solo ’n ricordo.

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