Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Luigi Frosi

Un poca de storia

La meraveja sconta de na italiana

La cesa de Monte Santo de Minas Gerais.
La cesa de Monte Santo de Minas Gerais.
Na casa antica de Monte Santo de Minas.
Na casa antica de Monte Santo de Minas.
Continuando a lèsare el libro “Voci italobrasiliane I”, go incontrà la scritora Beth Silberstein. Prima la fa un poca de storia su l’imigrassion italiana in Brasile. La taca disendo che:
< El sogno italian de pase e prosperità, la dura realtà de eserciti de disocupài e contadini sensa tera, la miseria e la fame, ga lusingà tanti òmeni a lassare l'Italia. La speranza jera de trovare un laoro sicuro, fare un pochi de schei e un dì tornare in Italia par rassicurare la fameja. La chimera del Novo Mondo paréa che la desse ste possibilità.
Le mujere e le mame le xe stà lassàe a casa par tegnere soto controlo i problemi familiari e economici.
Anca par la fameja de i me avi la sorte no xe stà diversa: Vincenzo Lattaro ga deciso de emigrare in Brasile; el ga lassà el comune de Montemurro, nel sud de l’Italia, la zóvine sposa, Maria Ventura, e na fiola picinina. El primo laoro in Brasile xe stà el contadin: laoro e fadighe. ’Pena che ’l xe riussìo a métare da parte un grussoleto, Vicente el se xe trasferìo nel paese de Monte Santo de Minas, laorando come panetiere. Presto el xe riussìo a mandare i schèi a casa e far vigner sù la mujere e la fiola. Maria (la mujere) co’ corajo − come tante spose italiane, pensando a quel che ghe gheva scrito so marìo − la ga superà le prime dificoltà: a pié, co la putèa de soli tre ani par man, la xe rivà a Napoli da dove sarìa partìo el transatlantico. Traversare l’oceano xe stà terìbile: a chel tenpo el viajo durava trenta dì e le dó fémene ga passà tuto el tenpo saràe sù ne la stiva de la nave piena de zente. Mancava l’aria là soto; el magnare jera poco e a volte el faseva anca male, nessuna assistensa sanitaria e tanti moriva ne la traversata e i corpi vegneva butài in mare. Finalmente, mama e fiola, xe rivàe a Rio e, pur trovando na tera acoliente, no le ga serto realizà el sogno che le se spetava. Registràe ne la sede de i emigrài de Ilha das Flores (Isola dei Fiori), le xe stà mandà a Petropolis a l’Ospedale Horta Barbosa, el pi grando albergo de Minas Gerais, che ’l funsionava come posto de acoliensa; sto logo jera ’na tapa obligà de la “quarantena” (tenpo che i imigrati vegneva passài a i contròi sanitari, isolài in càmare dove mancava ogni sorta de pulissia e in meso a la sporcissia).
Finalmente… le xe rivà a destinassion e la fameja se xe riunìa!
Tante le fadighe: no solo la dificoltà de la lingua, ma anca el clima, el magnare e el modo de fare de la zente no faseva de serto sognare la Maria, che co’ fadiga la ga dovesto adatarse a la nova situassion economica e sociale sensa parenti né amissi. La lo ga fato co spirito de rassegnassion, inpegnàndose a far créssare i sete fiòi, pensare a la fameja, jutando el marìo a fare el pan giorno par giorno.
Mi no la go cognossesta, ma sò par serto che la nona Maria jera ’na doneta dolse, piena de bon senso e co tanto de caràtere. Se pol serto dire che el so modo de adatarse xe stà fondamentale par tuta la fameja, fasendo tanti sacrifici e fadighe. De sicuro el so inpegno ga contribuìo a la socetà e l’economia del Paese.
I italiani che xe vignesti a vìvare in Brasile, i ga jutà a formare sta nassion soto tanti aspeti: quelo che i saveva fare, le conossense culturài e i modi de èssare… xe le richesse che ancora incò fa parte de sta nassion.
Tante parole italiane, nel tenpo xe vigneste a far parte del vocabolario brasiliano, come l’uso in tuto el Brasile de tchau, el saludo italian “ciao”, e tante altre parole, come “paura, poenta”. Ne la cusina brasiliana, sta influensa xe stà granda particolarmente ne la pasta: spagheti, gnochi, caneloni, ravioli, torteini… salse, pisse, la polenta onta e frita, e l’abitùdine de magnare el paneton a Nadale. I italo-brasiliani i xe conossesti come la pi granda popolassion de oriundi (dissendenti de italiani) fora da l’Italia. E mi son orgoliosa de ’vere vudo ’na “Nona numero 1” che, nel XIX secolo, co’ fadiga e determinassion, la ga traversà l’oceano par rivare in te ’na tera sconossùa, metendo raise fonde e sane tanto da far créssare e dare fruti tra i quai ancò ghe so’ anca mi.
Ciao, Nona Maria!>>

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