Quatro Ciàcoe
Mensile de cultura e tradission vènete
de Gianni Sparapan

Da Rovigo

El formenton

E nantri putini a se butàvino dessora el mucio de formenton par snanararse come s’a fùssino al mare.
E nantri putini a se butàvino dessora el mucio de formenton par snanararse come s’a fùssino al mare.
A ghe jera, na olta, la màchina ca destregolava el formenton, za descartozà e mucià in te ’l sélese. La jera quela de Carleto Pozato. La vegnéa messa in mezo l’ara, arente al mucio de le panoce bianche e zale. A me ricordo che na olta tacà el motore che ’l spandeva odore de nafta tuto intorno, a ciapàvino el palon e po’ a ghe butàvino le panoce drento la inbocadóra e sta màchina la se sgoaratava tuta e la tacava a masenare: da la parte de drìo la butava fora i gran de formenton che ’l vegnéa destirà al sole in te ’l sélese e da la panza la butava fora i casteluni ch’i vegnéa portà drento la casteonara.
A laoro finìo, a jera belo védare tuto el sélese coèrto de gran de formenton, ca ne vegnéa le gratarìzole a caminarghe dessora a piè descalzi, zercando de parejare co i piè mote e buse par farlo goaìvo.
E có calava la sira, el formenton el vegnéa mucià-sù e coerto da quarturi incatramà e la matina drìo el vegnéa descoerto ancora par farlo secare, ogni tanto passàndoghe su e zo el rastrèo come a petenarlo, ca paréa che ’l cantasse da la contenteza.
E qualche ragazeto el dovéa senpre èssare presente col palon par parare via le gaìne, ca ghe ’ndava drento el sélese a magnarlo e sporcarlo.
Cussì par raquante giornate, fin quando che i gran i cantava.
E na olta secà, alora el vegnéa butà in alto col palon, a spàlio, in modo da mondarlo da la bula, instararlo e insacarlo.
E po, sachi in spala, el vegnéa portà drento in casa e mucià-sù in te na càmara co raquanti sachi pieni e ligà, missi de tajo uno sora l’altro in modo da fermare el mucio del formenton, tegnù in bona e al coèrto par vèndarlo al munaro quando che el prezo el se fasèa più alto.
E nantri putini a se butàvino dessora el mucio de formenton par snanararse come s’a fùssino al mare, co sti gran ca ne vegnéa drento la boca, zo par el colo e parfin drento le rece. I jera i ultimi salti de l’istà.
Intanto on sole né da mi e né da ti, el calava in te on tramonto rosso invasà e za a se sentiva par aria on frescheto che anca s’a te laoravi no te sudavi più come prima e da l’odore de ua fata za a te sentivi ca jera rivà l’autuno.
E dopo le giornate del vendemare, a bisognava loamare la tera e ararla par l’ano nuovo.
I muci del loame i fumava in mezo ai spròchi de formenton, driti in piè e co la ponta in tajo, sfalzinà da la messura, soto on zielo biso e scarno de luce e dapartuto a calava el silenzio de l’autuno: partìe le rondanine, sparìi i merli, mute le rane e i griji.
Anca l’orto, coaciàndose de le foje zale del figaro o de altri frutari, el se preparava co na coèrta de fumara al sono duro de giazo de l’inverno.
Ma el formenton, al coèrto e al sicuro da bestie, piova e intenperie, el ne dava la sicureza de la poènta bianca e zala par conpagnare renghe, scopetun, cafelate e bacalà par tuto l’inverno, e fin a la stajon de la vèrta quando che in canpagna, tra on piovalon e nantro de la primavera, a sbociava i trimi virdi del formenton novelo.

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